BLOG INI MELAYARI ALAM SIBER 10-02-2010

EMAIL KAMI UNTUK SEBARANG PERTANYAAN DAN SUBMIT ARTIKEL TUAN KE DDAMAI69@YAHOO.COM TQ

Kamis, 11 Februari 2010

LAYAKKAH HADI JADI IMAM? BARU SUBAHANALLAH TERUS SALAM CISSS..

presiden pas dilihat tidak mampu menghargai manusia dengan seutuhnya, ini dijelaskan dengan sikap beliau yang tidak dapat bersifat terbuka dengan kritikan yang tidak menyenangkan dirinya lalu meninggalkan manusia manusia yang menunggu beliau selama berjam lamanya.

adalah malang karena ketidak hadaman hati beiau itu ditunjukkan dengan membawa diri meninggalkan dewan ceramah hanya selang beberapa minit ini karena beliau merasa panas dengan soalan yang dilontarkan oleh para hadirin.

pas dilihat sangat tidak islamik: mengapa saye katakan demikian?
ia: ini karena pas dilihat suka dan amat mudah menghukum ahlinya dan tidak pula mahu menghukum kepimpinan utamanya, walaupun sejarah asri itu ada.

sebaiknya pas mahu memahami: bahawa sememangnya setiap kesalahan perlu dihukum,

katak ia mencuri:benar ia harus dihukum namun adakalanya mencuri juga tidak boleh dihukum mengapa? dalami dulu kisah umar

membunuh juga wajib dihukum:namun adakalanya membunuh juga tidak perlu dihukum mengapa? dalami dulu masalahnya dalam bab qisas.

tapi ada satu lagi hukum dalam islam yang tidak digembar gemburkan oleh manusia yaitu:kemaafan. dengan kemaafan itu tuhan memberikan kedudukan yang tinggi kepada si pemaaf dalam bab bab hukum sehingga ampunan tuhan itu berhakm menjadi miliknya.

nah: pas boleh mengaplikasikan hukum pemaafan yang berhak: untuk menarik jiwa dan hati manusia kepadanya: ingatlah karena jika kamu berkeras keterlaluan manusia akan meninggalkan kamu dan kebaikan yang kamu bawa.

baiklah ini adalah kenyataan hadi:
Menurut ahli parlimen Marang itu, kelemahan-kelemahan manusia perlu ditegur dan dinasihat. Kalau ditegur, dinasihat tidak berhasil, perlu diambil tindakan untuk mendisiplinkan.

mengapa hanya makmum yan perlu didisiplan? tidakkah hadi sadar terkadang banyak imam yang keterlaluan dalam pengimaman mereka sehingga terkadang makmum wajib mufaraqah dari imam.
jadi imam harus tahu kondisi makmumnya: lalu bagaiumana hadi sebagai imam akan memahami makmum jika baru soalan sahaja hadi terus salam dari solatnya?

1 komentar:

  1. salam terima kasih masukkan blog saya di sini, saya masukkan blog anda di mega link sayasaya hargai, saya doakan semoga anda di banyakkan rezeki dan teruskan perjuangan anda

    http://ustaznoramin.blogspot.com

    BalasHapus

 
About Me | Author Contact | Template Basic On Friendster | Powered By Blogspot | © Copyright  2010